BJØRNEN HAR FUNDET SIT MATCH I HD-PAP

Danske Varimixer, som producerer professionelle røremaskiner til køkkener i hele verden, har med Farusas Heavy Duty-emballage opnået kortere pakketid, færre transportskader, bedre miljøregnskab og pænere udtryk

’Stærk som en bjørn’ er sloganet for Brøndbyvirksomheden, Varimixer der blev etableret tilbage i 1915.Farusa_Varimix_Martin Eggert ved stor maskine og kasse 4_MT

  • ”Det er ganske forbavsende, hvad sådan en Maskine kan gavne i et Konditori, når man først faarvænnet sig til den”, skrev Københavnerkonditor R. Krog-Steffensen i 1926 til den maskinistuddannede Palle Hoff Wodschow, som var manden bag ’Bjørnen’.

Her 106 år senere, har tusindvis af professionelle – og stadig flere private - kunder i høj grad vænnet sig til de robuste, ergonomiske røremaskiner, der har faste pladser i konditorier, i hospitals-, skibs-, og kantinekøkkener, i pizzabagerier, restauranter, fødevare- og medicinalvirksomheder i hele verden.

Farusa_Varimix_Produktion total_MTHvert år sælger Varimixer tusindvis af røremaskiner i størrelser, der rummer fra 5 til 200 liter. Hovedkonstruktionen bliver produceret i Brøndby, hvor også en række underkomponenter fra Estland og Kina kommer til, før hver maskine bliver håndbygget og pakket til forsendelse.

Langsom pakkeproces med træ, flamingo og plast

Den mindste af industrimodellerne, som rummer 10 liter, blev for mange år siden startskuddet til samarbejdet med emballageproducenten Farusa, der er specialist i det ekstremt stærke bølgepap med Hydrokraftliner, Heavy Duty også kaldet HD pap.

På daværende tidspunkt, var det ikke på tale, at de større modeller skulle benytte papemballager, og de blev derfor emballeret i en både langsommelig og materialetung proces;

Røremaskinen blev fastgjort til en træpalle, hvorpå der blev monteret fire træstolper i hjørnerne. Herefter blev der lagt en beskyttende flamingoplade inden en træplade blev monteret som ’låg’, og til sidst blev hele konstruktionen overtrukket med krympeplast.

Men i forbindelse med, at HD-kassen til den mindste model i 2019 skulle redesignes, spurgte Farusas distriktchef på Sjælland, Christian Anderberg Varimixers Shipping & Logistik-ansvarlige, Martin Holst Eggert, om ikke det var en idé at udvide samarbejdet med HD-emballage til flere røremaskiner – en idé, Eggert ikke umiddelbart havde den store tiltro til:

  • Christian sagde jo en hel masse om, at HD-pappet kunne bære over 1000 kg, stables i flere lag og at vi i øvrigt kunne få trykt noget branding på kasserne. Og vi tænkte umiddelbart, at det hele lød for godt til at være sandt, fortæller han.

Alt er bedre nu

Christian Anderberg fik dog lov til at præsentere en HD-prototype til den mest solgte røremaskinestørrelse, og den løsning var helt enkel og lige så perfekt:

  • Lige som tidligere bliver de færdige røremaskiner fastspændt på en træpalle, men væk er stolper, flamingo, trælåg og plast. I stedet kan Varimixers pakkemedarbejdere nu folde en Heavy Duty-kasse ud ene mand, sænke den ned over røremaskinen på pallen og fastgøre pakken med to strapbånd.

Farusa_Varimix_Før og nu emballering uden Martin_MTI dag er det kun Varimixers største modeller, der bliver emballeret i en opbygget trækonstruktion. Alle de øvrige røremaskiner på op til 60 liter - hvilket svarer til ca. 80 procent af alle virksomhedens ordrer - bliver pakket i Farusas HD papkasser, og Martin Holst Eggert er ikke i tvivl om fordelene:

  • Alt er bedre med HD-kasserne, siger han og uddyber:
  • Økonomisk er det ikke hverken billigere eller dyrere end den ’gamle’ emballage, men rent tidsmæssigt er der en kæmpe besparelse. Pakketiden pr. maskine er reduceret med 30-40 procent eller mellem 5 og 10 minutter. Vi har langt færre transportskader, end vi havde tidligere og vores kunder er også glade, for når de modtager kassen, skal de blot klippe de to bånd over, og så kan de nemt trække kassen af. De eneste udfordringer vi har haft, var lige i starten, hvor flere rederier ikke ville fragte kasserne som stykgods, fordi de ikke troede, emballagen var stærk nok. Men der gik jo ikke længe, før også de blev overbevist.

Emballagen en forudsætning for at følge med efterspørgslen

Farusa_Varimix_Store kasser nær_MTHD-kasserne, der nu har påtrykt både firmanavn og bjørnelogo, har også en designmæssig fordel, der matcher indholdet bedre.

  • Tremmekasserne med de svejsede plasthætter er altså ikke så kønne at se på, og det er sjovere som forhandler at komme ud og se vores højkvalitetsmaskiner blive præsenteret på en noget smartere måde, når de står f.eks. til forsendelse på transportcentrene rundt omkring i verden, understreger Martin Holst Eggert, som også glæder sig over at have skiftet emballagestrategi på det helt rette tidspunkt.
  • Som mange andre virksomheder var vi i Varimixer halveret under den værste corona-tid. Men det sidste lille års tid er salget nærmest gået amok. Hver uge siger vi til hinanden, at nu er ordresiderne da fyldt op, men så kommer der endnu flere ind. Og selv om vores leveringstider også er forlænget, er det intet imod, hvad de ville have været, hvis vi stadig havde pakket maskinerne på den tidligere, langsommelige måde. Så ved jeg faktisk ikke, hvad vi skulle have gjort, for vi havde slet ikke kunnet følge med, siger Martin Holst Eggert.Farusa_Varimix_Brian lukker kasse m palle_MT

Kontakt Christian på:

Tlf.:+45 2673 0995

christian@farusa.dk

#HeavyDuty